PAGINI ASCUNSE

" Daca nu as fi scris, starile depresive pe care le-am avut în viata m-ar fi dus fara indoiala la nebunie sau la ratare completa... Important a fost scrisul ca terapie."

marți, 15 martie 2011

Românisme


Ieri noapte, până să adorm mă invadaseră niște nemulțumiri ce-i drept fără să fi asistat în prealabil la vreo scenă. M-au lovit așa din neant. Am zis că e semn bun și mă descătușez  acum aici că poate-poate careva mă aude și se decide să schimbe iala la ușă.  

Ploua afară, probabil de aici și gândurile mele foarte roz bon-bon. Ploaia îmi induce tot felul de flash-uri, îmi revigorează tot felul de amintiri și uite-așa m-am trezit făcând un top al obiceiurilor, conceptelor, atitudinilor, in fine al românismelor care pe mine mă calcă incisiv pe coadă.  

  Așa că le voi înșirui aici în ordine descrescătoare, menționând că nu voi cere scuze nimănui și că toate mi le asum!

1) Tot românul are un obiectiv primordial pe viața asta. Unul bine scobit cu dalta în scoarța cerebrală. Să mănânce! NU, nu cum fac toate creaturile din nevoia de nutrienți pentru supraviețuire, in fine pentru a-și asigura o buna funcționalitate.
Românul mănâncă gândindu-se că se apropie 2012, că exista riscul ca mâine să moară sau cu teroarea că poate dă faliment alimentara din colț [sau supermarket-ul ] sau că se duce naibii import-exportul, că poate vine vreun alt virus al gripei aviare, porcine-H1N2 sau poate, POATE se declanșează al III-lea Război Mondial?! Clar e complicată treaba cu buncărele sau cu Sistemul Național de Apărare, dar dacă are burta plină, românul poate supraviețui unui atac nuclear.
 Discursul oricum e foarte amplu și face referire nu doar la cantitatea de alimente ingurgitată dar mai ales la regimul alimentar. A mânca nesănătos e egal cu a bea, a fuma sau a te dopa o spun clar, pentru cei care nu au înțeles deja asta.

2) La noi, lucrurile nu se fac. Dacă se fac, prin reducere la absurd, se fac prost. DE CE? Pentru că suntem orice mai putin patrioți. Leneși, egoiști, superficiali pana la limita superioară. La noi, nu se citește o carte - se răsfoieste rezumatul, cum nu se construiește un drum decent ci se bătătorește pământul până la prima ploaie. Orice ți-ai dori, românul știe să ți-l deseneze pe o bucată de hârtie igienică, să ți-l împacheteze și să ți-l vândă. Cu drepturi de autor. 

3) Românul nu are un limbaj verbal [corect, înjură, vrând să redreseze situația dar hai să facem abstracție de aspectul ăsta două secunde]. El nu comunică decât prin non-verbal. DE ce să te salute, sau să întrebe cum îți decurge ziua. El trece pe lângă tine pe stradă, te împinge, te alintă cu vreun cot sau chiar cu o palmă - variabile ce depind de unghiul de incidență. Pentru că toate astea sunt mult mai elocvente. El comunică eficient. 

4)Dacă te duci acasă la orice român e ORDIN de la cel de sus, să te descalți. NU e relevant că ai fost invitată la o cină, că ai o rochie de seară și sandale, dacă treci pragul renunți la încălțări. Dacă nu, poți rămâne relaxat, pe vârfuri, sub tocul ușii. E de bine, în caz de cutremur ești asigurat. Făcând o conexiune, între punctul 1. și 4. deducem că SuperMan de România e în șosete și cu intestinul plin. Restul e nesemnificativ!

5)Trendurile. În țara asta au cu totul alt sens.  Românii își exteriorizează afectivitatea față de turmă, adoptând același stil vestimentar, aceiași muzică, aceleași replici. La noi nu se improvizează, asta cere inspirație, la noi se dă copy-paste și se pune o floricică la sfârșit. Talent născut! 
N-am înțeles nici până astăzi cum de întregi generații adoptă aceleași atitudini? Cum de nu există nimic personal în manifestări?Păpuși mecanice fără orice substrat! Al naibii de trist..

OK, ăsta e top V-ul meu. 
La urma urmei, zic, toate astea își au o aceiași origine în lipsa de cultură. De acord, poate nu chiar toate dar oricum rămân în aceiași sferă a cauzalității.  
Evident au rămas multe nespuse, dar o să revin asupra subiectului în edițiile viitoare.

22 de comentarii:

  1. mi-a placut! aia cu descaltatu ma dispera si pe mine...si le zic din start sa isi abtina disperarea ca am intrat incaltata si ca asta e! de cand mi-am luat casa asta e regula standard la mine: se sta incaltat! nu ii suport pe aia de se descalta si tre sa le dau eu papuci...nici nu am decat niste slapi!

    RăspundețiȘtergere
  2. "[...]Pentru că suntem orice mai putin patrioți[...]"
    Si intregul aticol de mai sus unde se claseaza?

    RăspundețiȘtergere
  3. 1) eronata perceptia asta a ta - textul nu se naste din patriotism.
    2) exceptii exista dar raman exceptii.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pentru punctul a) exact asa am si vrut sa spun dar mi-a lipsit tagul "Irony". Textul nu contine nimic din ideea de patriotism si totusi ataca lipsa acestuia la ceilalti, ceea ce da dovada de putina ipocrizie.
    Intradevar avem multe probleme ce tin de mentalitate, si asta nu se poate schimba usor, ci doar o data cu generatiile. Iar criticand ce face unul sau altul nu cred ca ajuta.

    RăspundețiȘtergere
  5. 1. Diferenta dintre oameni si animale e determinata de nivelul de civilizatie. Intr-o tara bananiera, fericirea suprema e sa-ti poti umple burta, celelalte nevoi "ne-primare" fiind facultative... nu ai ce critica aici (eventual daca stii o tara din lumea a "4"-a care mananca cultura pe paine pe stomacul gol)

    @Patryk, legat de descaltat, gandesti ca tine pentru tine. E o "caz" de igiena elementara. Si eu insist ca musafirii sa dea skip, INSA pentru multa lume, intrat-ul incaltat poate fi perceput ca o violare a intimitatii. Gandeste-te, multi oameni (in special femeile, care sunt majoritatea germofobe),prefera sa umble desculti sau in sosete in spatiul lor, iar tu vii de afara, dintr-un mijloc de transport in comun sau dintr-o baie publica. Germeni!!!!!! Cel mai corect e sa initiezi procesul, iar gazda sa te opreasca. Sau sufrageria sa fie delimitata de spatiul privat
    PS: poate intr-o societate utopica

    RăspundețiȘtergere
  6. E o "caz" de igiena elementara...

    initial era

    E o problema de igiena elementara

    (ce inseamna sa ajustezi din mers)

    RăspundețiȘtergere
  7. DECLARATIE Oficiala: SI eu sunt roman [cu acord la feminin, dar e neinteresant] si sufar de multe... parte sunt si autocritici, defecte pe care inca incerc sa le ajustez! so, I'm not a hypocrite!

    RăspundețiȘtergere
  8. Mr. Nobody: partea cu germenii trebuie trecuta caun alt subpunct al acestui post... din nou romanii sau romancele au impresia ca daca te descalti la usa germenii raman pe pragul de la intrare si nu mai au curaj sa invadeze sufrageria!! :))...nu cred ca te retine nimic ca dupa ce ai invitati sa dai cu aspiratorul si cu mopul treaba care iti ia fix 5 min. Dar am uitat de lenea cronica la romani...ba pardon!

    RăspundețiȘtergere
  9. Patryk, PRACTIC, talpa pantofului a fost in contact DIRECT cu suprafetele "murdare"/contaminate/iradiate din exterior. Tu saruti pe obraz un purtator de germeni, dar l-ai atinge pe talpa pantofului? Japonezii care au in spate atatea secole de traditie nu concep sa intri incaltat in casa lor (ei si societatea romana,partial, avand obsesia asta legata de igiena). Dar conceptul e modernist si firesc, nu neg asta, si eu il sustin, dar mentalitatile impamantenite sunt extrem de greu de schimbat. Nu-ti recomand sa faci asta cand mergi in vizita la seful tau, cel mare si groaznic... sau de ce nu? Eu te-as aprecia

    RăspundețiȘtergere
  10. comparatia cu japonezii e putin prea fortata, in nici un caz nu se descalta pt ca au germeni pe talpi, si de spre germeni tre sa te anunt ca obrazu, mana..sau orice alta parte a corpului expusa are pe suprafata mai multi germeni decat orice talpa de pantof...si romanii se descalta din prostie, exact aia sustinuta de tine prin prezenta de germeni! gresesti si cand sustii ca romanii sunt obedati de igiena...helloo unde traiesti?

    RăspundețiȘtergere
  11. Igiena e una din marile probleme la romani. Eu doar am sustinut ca e un concept de igiena conceput distorsionat la noi (de acolo se pleaca, mai pe scurt...prostie, cum zici tu),la japonezi e traditie.
    Eu, aici, am subliniat despre MENTALITATE, ca talpa e "naspa" si se aduc deseuri toxice in sanctuarul caminului propriu.

    In frigiderul tau se afla mai multe bacterii decat pe colacul de la WC, dar conceptia omului, in general, e "inversa". Rezumand, multe persoane se simt anapoda cand intri incaltata in casa lor , nu e obligatoriu sa fie incuiate, retrograde sau obtuze, doar ca, din reflex,educatie sau deprindere, asta e senzatia lor. Deci pana la urma, asta deranjeaza, senzatia de invadare!

    RăspundețiȘtergere
  12. rezumand, vorbesc mult si prost,voi doua (tu si posesoarea de coada) aveti dreptate

    1.gestul automat (cum intri in casa omului) de a te descalta e generat de o percepetie proasta a conceptului de igiena, e depasit, retrograd si inutil ...de acord (cu conditia de bun simt sa nu aduci noroi), totusi nu cred ca cineva cu un iq mediu va descalta de sandale, pantofi o tipa echipata in tinuta de seara

    2. trendurile... totul tine de spiritul de turma, e mult mai comod sa gandeasca altcineva pt tine si sa te indrepti in aceeasi directie, la gramada

    RăspundețiȘtergere
  13. frigiderul meu n-are bacterii pt ca e nou, nu am nimic in el si e smecher, iar wc-ul il dau cu spirt si ii dau foc din cand in cand, so gresesti din nou, si nu ai mai gresi daca ai inceta sa dai exemple slabe! pana la urma sa inteleg ca te deranjeaza senzatia de invadare, asta oricum stiam, atunci numai invita pe nimeni in viata ta! :)...incearca sa nu o iei personal si de data asta si sa lasam bogul fetei in pace!

    RăspundețiȘtergere
  14. cine o ia personal dintre noi doi? eu vorbeam la general si tu, hop, "frigiderul meu"!

    din nou, vorbeam la general cu senzatia de invadare, eu chiar sustineam ca sunt de acord... tu, hop, ca asa sunt "eu" (eu, nu tu)

    "so"/asa ca... nu o lua tu personal

    poate glumesti sau ironizezi, dar am impresia ca stai f prost la capitolul deductie, intelegi numai ce-ti convine sau taman pe dos (eu am recitit si tot ma minunez de unde ai dedus tu ca eu am sustinut ca romanii sunt obsedati de iginea)

    si,acum, ma scuzi, chiar o sa bag in google "frigider smecher", /imagini, mor de curios cum arata... mult noroc cu incendierea toaletei!

    asa-i ca nu ai idee daca glumesc sau sunt serios?

    RăspundețiȘtergere
  15. ah..scrisesem o replica si mi s-a sters...acu mi-e lene sa ma repet si nici nu imi place..
    oricum m-am distrat copios...mersi...ador broscuta si pinguinul! de unde ai stiut?;)
    Probabl o sa ne dea spam fata asta!

    RăspundețiȘtergere
  16. hahaha, chiar cand vroiam sa-ti urez sa te inghita o gaura neagra din micro-universul tau

    si eu multumesc pt antrenamentul asta, iar de stiut... eu stiu si lucrurile de care nu-s constient (hm, suna bine pentru niste filozofi plictisiti)

    spam? nimic nou sub soare

    RăspundețiȘtergere
  17. (PARANTEZA)

    aaah, m-am luminat... eu cand m-am referit la societatea romana obsedatata de igiena, ma gandeam de fapt la copiii lui Caesar si Panaetius din Roma si baile lor publice (De aici si confuzia), in niciun caz la cea autohtona (eventual cu ghilimelele de rigoare)

    deci, m-am minunat degeaba

    PS:numai tie cred ca ti-au placut creaturile cu profil naval/acvatic, scopul era altul

    RăspundețiȘtergere
  18. de cand baile publice sugereaza vreo obsesie pt curatenie?!
    oricum, B. exemplar ai scimbat numerele. romana=română. asa era, o stim cu totii. admite ca you lost your case!
    ahahahaha [ stim ca e foarte greu, dar e ceea ce se vede, tu poti continua sa crezi ce-ti convine!] besos!

    RăspundețiȘtergere
  19. nah, poftim, se baga si asta mica in seama

    1. baile publice erau un pretext pentru alt gen de activitati, dar erau totusi "Bai", ce-a urmat fiind vreo 2 milenii de "evul mediu intunecat si plin de purici", asa ca pana la urma ei sunt singurul exemplu concludent

    2. eu am pierdut cazul de cand am vazut o lumina si un doctor si vreo 2 moase se holbau la mine: e fetita!
    am recunoscut superioritatea argumentelor lui Patryk in cateva randuri, trebuie sa le mai invoc inca o data?

    3. eu nu folosesc diacritice, dar cred ca ma exprimam "societatea romaneasca"

    4. nu mai fa spam pe site-ul fetei,ok?

    RăspundețiȘtergere
  20. mai, copii, mai dar voi nu munciti? sau va plictisiti grav la locul de odihna psihica (asa ii zic eu la servici)?
    imi pare rau, am avut o zi obositoare (ziua mea de nume :)) si nu ma pot concentra...tre sa dau vreun replay la careva?

    RăspundețiȘtergere